Onsdag 17/9

I dag hade vi föreläsningar hela förmiddagen och sedan efter lunch hade vi vårt första PU-tillfälle (PU=Professionell Utveckling). Varannan ons em ska vi vara ute på respektive praktikplats och varannan ska vi öva andra praktiska och teoretiska grejer på sjuksköterskeskolan. I dag skulle vi lära oss att ta blodtryck, auskultera (lyssna på hjärta, lungor...) samt palpera (känna efter sjukliga förändringar). Det där med blodtryck var lättare sagt än gjort: att hålla i grejerna, blåsa upp med lagom mycket luft och så sedan lyssna av med stetoskopet mot artären var faktiskt lite klurigt... Men till slut fick vi iaf till det någorlunda bra. Tur att man har några år på sig att öva. ;)

Tänkte att jag skulle hinna simma idag, men nej. Vi slutade skolan vid 16.30 och simträningen höll på mellan 16-18. Eftersom jag ändå inte hade varit ombytt och klar förrän runt 17 bestämde jag mig för att utnyttja min fribiljett på "Stallet" (Friskis & Svettis) istället! Körde ett Sculp-pass (samma som Body-pump) och det var jobbigt vill jag lova! Kände mig lite kaxig i början och lastade på lite väl med vikterna... Tungt blev det, särskilt i underarmarna när vi körde biceps! Men det ville man ju inte låtsas om när man stod där med halva låten kvar och syran bara sprängde! Haha... Men jag får ju faktiskt skylla mig själv, bra styrketräning blev det åtminstone! ;)

Passet var slut vid 19.30. Jag duschade och åkte därefter ner till stan för att möta Sandra (som jag bodde i samma korridor med i Heidelberg) på Kalmars nation. Vi åt och tog varsin öl, jätteskoj att ses igen!

Så jag kom hem nu för en timme sedan ungefär. Har kokat, eller rättare sagt t.o.m. lyckats överkoka (glömmer som vanligt bort vad jag håller på med, haha...), potatis till morgondagens och fredagens matlådor.

Hörde nyss "Knockin´ on Heaven´s Door" på radion. Då finns det ju bara en person man tänker på... Sin 20-årsdag borde varje människa få uppleva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0