Alfaketoglutaratdehydrogenaskomplexet...

I dag är det vägning av mat som gäller!

I kursen vi läser nu ingår en labb där vi ska göra en kost- och aktivitetsregerstrering under en dag och därifrån avläsa om vi får i oss lagom energimängd i förhållande till vad vi gör av med. Rätt kul faktiskt.

Därför har jag idag noggrannt vägt och antecknat varenda matbit jag stoppat i mig. Har kommit upp i ca 1000 g föda. Tycker faktiskt att det låter ganska lite, med tanke på att en väldigt stor del av innehållet  ju faktiskt är vatten.

Skulle egentligen använt en aktivitetsmätare också som mäter hur mycket energi som går åt till rörelser, men jag lyckades inte ställa om viktinställningen från pound till kg så jag får ta det i morrn istället.

Det mycket plugg som gäller just nu. Kemin är minst sagt rörig och det kommer en massa nytt varje dag. Det vimlar verkligen av ord och begrepp att hålla reda på. Vad sägs om alfaketoglutaratdehydrogenaskomplexet t.ex? Inte det enklaste ordet att lägga på minnet direkt... (Det är för övrigt ett enzym i citronsyracykeln) 

Jag pluggar verkligen varje kväll men ändå hinner jag inte ligga i fas så att jag helt hänger med på föreläsningarna. Galet... Om jag inte tyckte att den här kursen var så intressant skulle det nog kännas jobbigt. Tur att tentan är efter jul så att man har ett helt jullov på sig att förstå allting. (Kul jullov väntar alltså...Haha...)

I dag hade vi föreläsning om fettsyror och ketonkroppar på förmiddagen och på eftermiddagen om fysisk prestationsförmåga. Den senare hade jag höga förväntningar på. Den var iofs intressant men inte så bra som jag hoppats. Sedan stannade jag i skolan och mikroskoperade med Sonja för naturligtvis skall det klämmas in en dugga på alla mag- och tarmkanalens olika vävnader innan jul. Känns lite stressigt, för det är galet många preparat denna gång. Men men, ska upp tidigt i morrn och fortsätta med Carro!

Träningen ligger däremot lite i lä för tillfället. Har inte varit i vattnet sedan SM och planerar det inte på ett tag heller, förutom KM på lördag då. ;) Däremot har jag sprungit endel. Körde en dryg mil med Marie häromdagen, bra mycket roligare att springa tillsammans med någon än ensam! Sedan är det ju det där med Vasaloppet som börjar närma sig faktiskt... Hoppas det kommer lite snö snart så man kan ge sig ut i spåret. Har faktiskt hittat två andra hurtiga Vasaloppsåkare i klassen så jag hoppas kunna dra med dem ut på lite träning så småningom!

Nä, nu börjar Cityakuten! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0